Foto Ad Schaap
Foto Ad Schaap
  • Harley dag

    Harley dag 2010 Haarlem met Dragracemotor

    HAARLEM - Zondag 19 september liet Landmeier Tweewielen uit Haarlem indrukwekkende geluiden horen op de Harleydag aan de Veerplas met zijn dragracemotoren.

    Een dragracemotor is zo gebouwd dat het eigenlijk geen motorfiets meer is. Maar omdat zijn bediening sterk op die van de gewone motor lijkt zoals wij die op de openbare weg zien, valt hij toch onder de motorfietsen. De dragracemotor kan nooit op de openbare weg rijden, want het is een motorfiets die alleen maar rechtdoor kan rijden en met zeer hoge snelheid.

    Een dragracemotor heeft niet veel gemeen met een gewone motor. De vergelijking houdt bij de bediening en het motorblok op. Het motorblok mag dan meestal afkomstig zijn van een supersport motor, het is zo ver opgevoerd dat alleen de buitenkant er nog hetzelfde uitziet. Met zijn grote luchtinlaten, extreme carburateurs en turboladers zou het motorblok nooit weer terug in het frame passen van de motor waar hij eigenlijk in thuis hoort. Heeft het blok standaard 140 pk, in de dragracing halen ze er ruim 250 pk uit, soms nog meer.

    Dragracing is niet uitsluitend voor de speedfreaks en andere snelheidsmaniakken, het is ook een hemel voor de techneuten. Het is beslist niet gemakkelijk om een willekeurig motorblok uit een standaard motorfiets bijna 100% meer vermogen te geven. En dat is nodig om de 400 meter zo snel mogelijk af te leggen, het liefst net even sneller dan je concurrent. Dragracers worden gebouwd met de precisie van een hartchirurg in een werkplaats zo schoon als een ziekenhuis. Bij deze vermogens, deze hoge toerentallen en de warmte die daarbij vrijkomt, is de minste mechanische fout fataal. Of het motorblok presteert niet goed, of tijdens de run blaast hij op. Kortom: dragracing is een vak van extreme techniek.

  • Haarlem
    Veerplas

📸 Fotogalerie

Harley dag 2010 Haarlem met Dragracemotor
Harley dag 2010 Haarlem met Dragracemotor